یاران حضرت مهدی(عج)

یاران حضرت مهدی(عج)

اوتاد: ایشان طبق روایات سی نفرند که همواره در خدمت امام عصر (عج) به سر می‌برند، هر کدام از آنها که از دنیا بروند، فرد شایسته‌ دیگری جانشین او می‌گردد.

با توجه به کلمه اوتاد که جمع وتد به معنی میخ است و با توجه به آیه 7 سوره نبّأ قرآن که خداوند می‌فرماید: " وَالجبالَ أوْتادا " ؛ ما کوه‌ها را میخ‌های زمین قرار دادیم ( که زمین را نگهدارند و به وسیله آن، زمین از هم نپاشد )

نتیجه می‌گیریم که این یاران از مردان بسیار خالص و دلاورهستند که همچون کوه استوار، در خدمت آن حضرت به سر می‌برند.

عصائب: طبق بعضی از روایات، اینها یاران حضرت مهدی (عج) در عراق هستند که هنگام ظهور آن حضرت خود را به مکه می‌رسانند و با او بیعت می‌کنند.

با توجه به معنی عصائب که جمع عصبه به معنی جوانمردان رشید و نیرومند است، به دست می‌آوریم که یاران مهدی (عج) باید چنین باشند. ناگفته نماند که در بعضی از روایات، یاران امام زمان(عج) با عنوان اخیار خوانده شده‌اند.

ابدال: اینها یاران حضرت مهدی (عج) در شام هستند و هنگام خروج و ظهور آن حضرت، خود را به مکه می‌رسانند و با آن حضرت بیعت می‌کنند.

معنی ابدال چنان‌که مرحوم طریحی در مجمع البحرین می‌گوید: آنها جمعی از صالحان می‌باشند، که همواره در زمین هستند، وقتی یکی از آنها فوت کرد، خداوند بدل او شخص صالح دیگر را می‌گذارد، اینها چهل یا هفتاد نفر در شام هستند و یا سی نفر در جای دیگر.

بنابراین اینها مردان خالص و کامل و صالح روی زمین هستند. ضمناً ناگفته نماند: شخصی از حضرت رضا(ع) در مورد ابدال پرسید، آن حضرت(ع) فرمودند: ابدال، اوصیای پیامبران هستند.

نجباء: طبق روایتی که از امام علی (ع) و امام باقر (ع) نقل شده: اینها یاران مهدی (عج) در سرزمین مصر هستند. در روایتی آمده که اینها از کوفه هستند.

با توجه به معنی نجباء که جمع نجیب به معنی افراد پاک سرشت و خوش‌نفس و جوانمرد است، نیز به ویژگی دیگر یاران مهدی (عج) پی می‌بریم.

رفقاء: یاران حضرت مهدی(عج) از کوفه هستند و خود را هنگام ظهور به مکه رسانده و با آن حضرت بیعت می‌کنند و همچون پاره‌های متراکم ابر پاییزی به سوی مکه روانه می‌شوند و پنجاه نفر اهل کوفه هستند.

با توجه به معنی رفق و رفاقت که نشانگر صفا و صمیمیت و پیوند محکم آنهاست، به ویژگی دیگر یاران مخلص امام زمان (عج) نیز پی می‌بریم.

اعاجم: یعنی غیرعرب، چنان‌که هم‌اکنون نیز ما نشانه‌هایش را در ایران، افغانستان، پاکستان و ... می‌بینیم. امام زمان‌(عج) یاران بسیار مقاوم و خستگی‌ناپذیر و مخلص در این کشورهای عجمی دارد و همین‌ها می‌توانند هسته مرکزی ارتش نیرومند امام را در کشورهای عجمی تشکیل دهند و به توسعه آن اقدام جدی کنند.

امیرمؤمنان حضرت علی (ع) فرمودند:

" اصحاب مهدی(عج) جوانند و پیر در آنها یافت نمی‌شود، جز مثل سرمه در چشم و نمک در غذا، که کمترین چیز در غذا نمک است."

 

اللهم عجل لولیک الفرج

التماس دعا





:: برچسب‌ها: یاران امام زمان،امام زمان ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : شنبه 20 تير 1394
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: